•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

التكرار وأثرُه في التحوُّل الدلاليّ في شعر سليم بركات: "الجمهرات" و "المعجم" أنموذجَين

اسم الباحث عربي

محمود البنا، يونس شنوان

Corresponding Author

شنوان، يونس

Document Type

Original Study

Subject Area

Language and Literature

Keywords English

Stylistics، repetition، Criticism، reception، expectations horizon

كلمات مفتاحية عربي

الأسلوبية، التكرار، النقد، التلقي، أفق التوقعات

Abstract English

This research seeks to study the stylistic repetition and it’s effect on making semantic transformations in the two poetry collections: “Almuejam” and “Aljumhrat” by the poet Salim Barakat. The poetic language in the two aforementioned collections was filled with this stylistic technique that worked to enrich the connotations and create profound transformations within the poetic structure. It was used in the two poetry collections in a different way. Researcher monitored and clarified it within their poetic contextual frameworks. He was divided into presenting to talk about repetition as one of the methods which poet can depend on to construct his poetic poem. Then researcher moved on to talk about the details and formations of the presence of this stylistic technique in the two poetry collections: “Aljumhrat ” and “ Almuejam” as they are the basic of research and study. The researcher talked about the repetition of the word and its manifestations in the two groups, within the statistical stylistic methodology, then he explained the semantic manifestations that came from these repetitions as a result in the two poetry groups. Then the researcher moved on to talk about the repetition of the verb with its includes: structure or formula, and the representations that this repetition carries which are different and rich semantics contributed greatly to creating transformations and building expectations horizon which the recipient can construct different readings.

الملخص العربي

يسعى هذا البحث إلى دراسة أسلوبيّة التكرار وأثرها في صناعة التحولات الدلالية في المجموعتين الشعريتين: "المعجم" و "الجمهرات" للشاعر سليم بركات؛ إذ اكتنزت اللغة الشعرية في المجموعتين المذكورتين بهذه التقنية الأسلوبية التي عملت على إثراء الدلالات، وخلق تحولات عميقة داخل المعمار الشعري، وقد وُظِّفت في المجموعتين الشعريتين بغير طريقةٍ، قام الباحثُ برصدها وتوضيحها ضمن أطُرُها السياقية الشعرية، وقد انقسم البحث في تقديم للحديث عن التكرار بوصفه أحد الأساليب التي يمكن للشاعر أن يتكئ عليها في بناء قصيدته الشعرية، ثم انتقل الباحث إلى الحديث عن تفصيلات وتشكُّلاتِ وجود هذه التقنية الأسلوبية في المجموعتين الشعريتين: "الجمهرات" و "المعجم"، بوصفهما بؤرتَيِ البحث والدراسة. فتحدث الباحث عن تكرار المفردة وتجلياتها في المجموعتين، ضمن المنهجية الأسلوبية الإحصائية، ومن ثم بيّن التجليات الدلالية التي نتجت إثر هذه التكرارات في المجموعتين الشعريتين، ثم انتقل الباحث إلى الحديث عن تكرار الفعل بما يتضمنه من: التركيب أو الصيغة، وبما يحمله هذا التكرار من تمثُّلاتٍ دلالية مختلفة وغنية أسهمت بشكل كبير في خلق التحولات وبناء أفق التوقعات التي يستطيع من خلالها المتلقي بناء القراءات المختلفة.

Digital Object Identifier (DOI)

10.21608/jarts.2024.271873.1445

Accept Date

2024-02-28

Publication Date

4-1-2024

Share

COinS