عنوان المقال عربي
السرد القصصي عبر الوسائط الإعلامية المتعددة
Document Type
Original Study
Subject Area
Language and Literature
Keywords English
transmedia narration، Media، transmedia strategies، transmedia narratology، interactivity
كلمات مفتاحية عربي
السرد القصصي عبر الوسائط الإعلامية المتعددة، وسائط إعلامية، استراتيجيات العرض عبر الوسائط الإعلامية، تقنية السرد عبر الوسائط، التفاعلية
Abstract English
Transmedia storytelling, also known as transmedia storytelling, is a term that originated in the United States in the early 2000s, known as Transmedia Storytelling. It describes the combined use of several media (Internet, television, cinema, mobile phone, radio, publishers, tablets, events, video games, etc.) to develop coherent, immersive and participatory fictional universes, called franchises. Through the study of the transmedia narrative Le visiteur du futur by François Descraques, this work explores how the diversity of media can be exploited to present an enriched, immersive and participatory narrative universe, by highlighting the transmedia strategies that the producers of this universe develop through the various media platforms. We examine how this mode of narration creates a phenomenon of virality in which each media or medium of transmedia history can itself become a narrative agent, developing and enriching the work. A reflection on the impact of transmedia narration on literature and culture will also be conducted. Finally, we highlight the interactive aspect of this practice as well as its specificity and potential to become the most widespread type of storytelling in the future.
الملخص العربي
السرد القصصي عبر الوسائط الإعلامية المتعددة هو مصطلح ظهر في الولايات المتحدة الأمريكية في بداية العقد الأول من القرن الحادي والعشرين، وهو شكل جديد من السرد يتميز بالاستخدام المشترك للوسائط الإعلامية المتعددة مثل (الإنترنت والتلفزيون والسينما والهاتف المحمول والراديو ودور النشر والأجهزة اللوحية والفعاليات وألعاب الفيديو وما إلى ذلك) لتطوير عالم خيالي مترابط ومستفيض وتشاركي.من خلال دراسة قصة "زائر المستقبل" لفرانسوا ديكراك، نعرض في هذا العمل كيف يمكن استغلال تنوع الوسائط الإعلامية لتقديم عالم سردي ثري ومستفيض وتشاركي، مع تسليط الضوء على استراتيجيات العرض عبر الوسائط المتعددة التي يستخدمها المطورون لهذا المحتوي القصصي. ندرس أيضا كيف يمكن أن يصبح كل وسيط من الوسائط الإعلامية عاملاً سرديًا كاملاً في حد ذاته يطور الرواية و يثريها ويعمل علي انتشارها انتشارا واسعا. سنناقش أهميه السرد القصصي عبر الوسائط الإعلامية بالنسبة للأدب وللثقافة. يبرز هذا العمل أيضا البعد التفاعلي لهذا النمط الجديد من السرد، بالإضافة إلى خصوصيته وإمكانية أن يصبح واحد من أكثر أنواع السرد القصص انتشارًا في المستقبل.
Recommended Citation
METAWE, Dalia Ahmed
(2024)
"La narration transmédia : nouveau mode de narration,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 84:
Iss.
2, Article 8.
DOI: https://doi.org/10.21608/jarts.2024.243724.1411
Digital Object Identifier (DOI)
10.21608/jarts.2024.243724.1411
Accept Date
2024-01-14
Publication Date
4-1-2024