عنوان المقال عربي
تمثيل نصوص التحول الانفعالي في مسرحية أكثر سخونة من مصر ليوسف الجندي
Document Type
Original Study
Subject Area
Language and Literature
Keywords English
Affective turn, positive affects, Hotter Than Egypt, Silvan Tomkins, scripts, Yussef El-Guindi
كلمات مفتاحية عربي
التحول الانفعالي، الانفعالات الإيجابية، أكثر سخونة من مصر، سيلفان تومكينز، يوسف الجندي
Abstract English
This paper uniquely explores the scenes depicting couples’ relationships in Yussef El-Guindi’s Hotter Than Egypt (2023). It delves into the scripts of affects, shedding light on ‘the death of the subject’ as a stable self. The study uncovers the role of affects in motivating, guiding, and amplifying the intensity and quality of emotional behaviours, drawing from Silvan S. Tomkins’s affect-script theory. This novel approach to affect-script reading of the play underscores the importance of the affective turn as a lens for the literary analysis of characters and the narrative events. It represents the bodily experience as a site of resistance alongside other experiences, such as thoughts and words. Moreover, representing affects as motivators, guides, and units of scripts of the human personality and behaviour in Hotter Than Egypt enrich the deconstructionist and poststructuralist trajectory of representing the concept of the subject and subjectivity. This approach highlights the affective experiences and their scripts as an interpretation and motivating model, aiding in understanding the ups and downs of couples’ lives in Hotter Than Egypt.
الملخص العربي
هذه الورقة البحثية تُغوص في تحليل المشاهد التي تتناول علاقات الأزواج ضمن مسرحية "أكثر سخونة من مصر" (الصادرة عام 2023) والتي ألفها الكاتب المسرحي يوسف الجندي. وتهدف هذه الدراسة إلى استكشاف "نصوص الانفعالات" التي تبرز مفهوم "موت الذات" كمفهوم للذات الثابتة والمستقرة. وفي سبيل تحقيق هذا الهدف، تكشف الدراسة النقاب عن الدور الجوهري الذي تلعبه الانفعالات في تحفيز وتوجيه وتضخيم حدة ونوعية السلوكيات العاطفية التي يعرضها الأزواج في المسرحية. وتعتمد الدراسة في تحليلها على نظرية "نصوص الانفعالات" التي ابتكرها العالم سيلفان تومكينز. إن قراءة المسرحية من خلال عدسة نظرية نصوص الانفعالات تسلط الضوء على أهمية "اتحول الانفعالي" كأداة فعالة لتحليل الشخصيات والأحداث السردية في الأعمال الأدبية. علاوة على ذلك، فإن هذا التحول يسلط الضوء على أهمية التجربة الجسدية كموقع للمقاومة، إلى جانب التجارب الأخرى التي يخوضها الإنسان مثل الأفكار والكلمات.. علاوة على ذلك، فإن تصوير الانفعالات على أنها عوامل تحفيز وإرشادات ووحدات أساسية تشكل "نصوص الشخصية الإنسانية وسلوكها" ضمن مسرحية "أكثر سخونة من مصر" يعزز المسار التفكيكي وما بعد البنيوية في تقديم مفهوم "الذات" و"الذاتية". فبدلاً من تصوير الذات على أنها مركز ثابت يصدر عنه الأفعال والأحداث، فإن هذه الدراسة تقترح أن الذاتية هي بالأحرى موقع تحدث فيه الأحداث والتجارب المختلفة، بما في ذلك التجارب الانفعالية ونصوصها التي تفسر وتحفز تلك الأحداث والتجارب. وبالتالي، فإن تسليط الضوء على التجارب الانفعالية ونصوصها يساعدنا على فهم التقلبات والتعقيدات التي تشهدها حياة الأزواج في مسرحية أكثر سخونة من مصر
Recommended Citation
Mohammed, Nahed
(2024)
"Representations of the Affect Scripts in Yussef El-Guindi’s Hotter Than Egypt,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 84:
Iss.
3, Article 18.
Accept Date
2024-06-27
Publication Date
7-1-2024