•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

دور الرحمة بالذات والمقاومة النفسية في تعديل العلاقة بين أنماط التفاعل الأسري السلبية وكفاءة حل المشكلات الاجتماعية لدى طلاب الجامعة

اسم الباحث عربي

منصور عبد المجيد عبد العال، نصرة

Document Type

Original Study

Subject Area

Humanities and Social Sciences

Keywords English

Self-Compassion, Psychological Resilience, Negative Family Interaction Patterns, Social Problem-Solving Competence

كلمات مفتاحية عربي

الرحمة بالذات، المقاومة النفسية، أنماط التفاعل الأسري السلبية، كفاءة حل المشكلات الاجتماعية.

Abstract English

The present study aimed to examine the role of self-compassion and psychological resilience in moderating the relationship between negative family interaction patterns and social problem-solving competence among university students. A sample consisted of (380) students (190 Male, 190 Female). Their ages ranged from (18-22) years, the mean age of male students was (19.57 ± 1.31) years while the mean age of female students was (20.08 ± 0.977) years. Students from different departments of Faculty of Arts, Cairo University, and from four academic years (first, second, third and fourth). Four scales were used: Self Compassion Scale, prepared by Neff (2003), translated by Sayed Elwakeel, Psychological Resilience Scale prepared by Marwa Hussein (2021), Negative Family Interaction Patterns Scale prepared by Heba Allah Ghozy (2022), Social Problem-Solving Competence Scale prepared by D'Zurilla et al., (2002) and translated by of Shirin Mahmoud. Results revealed a negative correlation between negative family interaction patterns and positive orientation towards solving social problems, while indicated a positive correlation between negative family interaction patterns and negative orientation towards solving social problems among students. Results also revealed that both self-compassion and psychological resilience were positively correlated with a positive orientation towards solving social problems, while they were negatively correlated with a negative orientation towards solving social problems among students. Results also indicated that self-compassion and psychological resilience play a role in moderating the relationship between negative family interaction patterns and social problem-solving competence among students.

الملخص العربي

تهدف الدراسة الحالية إلى بحث دور الرحمة بالذات والمقاومة النفسية في تعديل العلاقة بين أنماط التفاعل الأسري السلبية وكفاءة حل المشكلات الاجتماعية لدى طلاب الجامعة. وتكونت العينة من (380) طالبًا وطالبة (190 طالبًا، 190 طالبة)، تراوحت أعمارهم بين (18- 22) سنة، وبلغ متوسط عمر الطلاب (19.57 ± 1.31) سنة، وبلغ متوسط عمر الطالبات (20.08 ± 0.977) سنة، ومن أقسام مختلفة بكلية الآداب جامعة القاهرة، ومن الفرق الدراسية الأربعة (الأولى، والثانية، والثالثة، والرابعة)، وطُبّق على أفراد العينة مجموعة من المقاييس، تمثلت في: مقياس الرحمة بالذات إعداد نيف Neff (2003) وترجمة سيد الوكيل. ومقياس المقاومة النفسية إعداد مروة حسين (2021)، ومقياس أنماط التفاعل الأسري السلبية إعداد هبة الله غزي (2022)، ومقياس كفاءة حل المشكلات الاجتماعية إعداد دوزريلا وزملائه D'Zurilla et al., 2002)) وترجمة شيرين محمود. وكشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية سالبة بين أنماط التفاعل الأسري السلبية والتوجه الإيجابي لحل المشكلات الاجتماعية في حين تبين وجود علاقة ارتباطية موجبة بين أنماط التفاعل الأسري السلبية والتوجه السلبي لحل المشكلات الاجتماعية لدى الطلاب. وأشارت النتائج أيضًا إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين كل من الرحمة بالذات والمقاومة النفسية والتوجه الإيجابي لحل المشكلات الاجتماعية في حين تبين وجود علاقة ارتباطية سالبة بين كل من الرحمة بالذات والمقاومة النفسية والتوجه السلبي لحل المشكلات الاجتماعية لدى الطلاب، كما أظهرت النتائج أن الرحمة بالذات والمقاومة النفسية تؤديان دورًا في تعديل العلاقة بين أنماط التفاعل الأسري السلبية وكفاءة حل المشكلات الاجتماعية لدى الطلاب.

Accept Date

2024-03-19

Publication Date

7-1-2024

Included in

Psychology Commons

Share

COinS