عنوان المقال عربي
فاعلية برنامج قائم على التعليم الملطف لخفض التلكؤ الأكاديمي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية المتأخرين دراسيًا
Document Type
Original Study
Subject Area
Humanities and Social Sciences
Keywords English
gentle teaching - Academic Procrastination - under achievement
كلمات مفتاحية عربي
التعليم الملطف – التلكؤ الأكاديمي– المتأخرون دراسيًا
Abstract English
The study aimed to reveal The Effectiveness of a program based on gentle teaching to reduce Academic Procrastination among a sample of middle school students for under achievement, and its follow-up effect, And it relied on the semi-experimental approach, and the study sample consisted of (64) male and female students with academic Procrastination who were under achievement of middle school students from Rifai Al-Tahtawi Joint Preparatory School in Helwan, and their ages ranged from (12-15) years, with an average age of (13.6) and deviation standard (0.80); Divided into (32) experimental groups (15 males and 15 females) and the same as a control group, the sample was chosen by the intentional method, and The researcher designed the sessions of the proposed program based on gentle teaching (prepared by the researcher), the Academic Procrastination scale (prepared by the researcher), and Raven's colored progressive matrices test were used. (Emad Hassan, 2020),The results resulted in a statistically significant difference at the significance level (0.01) between the average scores of the experimental and control group in the post-measurement of the Academic Procrastination scale in the direction of the experimental group, and a statistically significant difference at the significance level (0.01) between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements of the scale. Academic procrastination in the post-measurement direction. A statistically significant difference was found at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group in the post- and follow-up measurements of the academic procrastination scale in favor of the follow-up measurement. While there were no differences between the average ranks of the scores of the experimental group (males - females) in the post-measurement of the academic procrastination scale.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على التعليم الملطف لخفض التلكؤ الأكاديمي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية المتأخرين دراسيًا وأثره التتبعى، واعتمدت على المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من(64) تلميذًا وتلميذةً ذوى التلكؤ الأكاديمي من المتاخرين دراسيًا من تلاميذ المرحلة الإعدادية من مدرسة رفاعة الطهطاوي الإعدادية المشتركة في حلوان، وتراوحت أعمارهم من (12 – 15) سنوات، بمتوسط عمري (13,6) وانحراف معياري (0,80)؛ مقسمين إلى (32) مجموعة تجريبية(16 من الذكور و16 من الإناث) ومثلهم مجموعة ضابطة، واختيرت العينة بالطريقة القصدية، وصممت الباحثة جلسات البرنامج المقترح القائم على التعليم الملطف (إعداد الباحثة)، ومقياس التلكؤ الأكاديمي(إعداد الباحثة)، واختبار المصفوفات المتتابعة الملون لرافن (عماد حسن،2020). وأسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس التلكؤ الأكاديمي فى اتجاه المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس التلكؤ الأكاديمي فى اتجاه القياس البعدي، كما وجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس التلكؤ الأكاديمي لصالح القياس التتبعى. بينما انتفت الفروق بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية (الذكور- الإناث) في القياس البعدي لمقياس التلكؤ الأكاديمي.
Recommended Citation
Zidane, Jihan Eid Zidane Mohammed
(2024)
"The Effectiveness of a program based on gentle teaching to reduce Academic Procrastination among a sample of middle school students for under achievement,"
Journal of the Faculty of Arts (JFA): Vol. 84:
Iss.
4, Article 17.
DOI: https://doi.org/2024-02-28
Digital Object Identifier (DOI)
2024-02-28
Publication Date
10-1-2024