•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

العلاقة بين الاحتياطي المعرفي و بعض الوظائف التنفيذية لدي موظفات الجامعة

Authors

اسم الباحث عربي

مى إدريس

Document Type

Original Study

Subject Area

Humanities and Social Sciences

Keywords English

Cognitive reserve, Executive functions, Cognitive flexibility, Working memory, Attention

كلمات مفتاحية عربي

الاحتياطي المعرفي، الوظائف التنفيذية، المرونة المعرفية، الذاكرة العاملة، الانتباه.

Abstract English

The current study aims to examine the relationship between cognitive reserve and some executive functions among a sample of female employees at Cairo university. The study conducted on a sample of 30 female employees working in several departments and centers affiliated with Cairo University. Their average age 45.57±7.89. Cognitive Reserve was measured through two indicators: Years of education, and cognitive reserve according to Cognitive reserve index questionnaire (CRIq) by Nucci (Nucci et al., 2012), which included: education, working activity, and leisure times (translated by researcher). The study included three executive functions: cognitive flexibility, which measured by Trail Making Test (TAT) by Reitan, 1979 (Arango-Lasprilla et al., 2017), working memory, which measured by Digit Span Test (DST), subscale of WAIS, 1939 translated by Louis Malika and Mohamed Ismail (1985), and attention, which measured by Digit Cancellation Test (DCT) by Suzan El kholi, 1985 (through Eman Abdelhalim, 1997). The study revealed a significant positive relationship between years of education and working memory, while not related to both cognitive flexibility and attention. Cognitive reserve was positively associated with cognitive flexibility, while not related to working memory and attention.

الملخص العربي

تهدف الدراسة الراهنة إلي اختبار العلاقة بين الاحتياطي المعرفي وبعض الوظائف التنفيذية لدي عينة من الموظفات بجامعة القاهرة. أجريت الدراسة علي عينة من 30 موظفة من العاملات في عدة إدارات ومراكز تابعة لجامعة القاهرة، بلغ متوسط أعمارهن 45,57 سنة بانحراف معياري مقداره 7,89 سنة. تم قياس الاحتياطي المعرفي من خلال مؤشرين هما: عدد سنوات التعليم، والاحتياطي المعرفي وفقا لاستبيان مؤشر الاحتياطي المعرفي (CRIq) لنوتشي وزملائه (Nucci et al., 2012). (ترجمة الباحثة)، والذي يتضمن ثلاثة مؤشرات: التعليم، والنشاط المهني، وأوقات الفراغ. وتضمنت الدراسة ثلاث وظائف تنفيذية هي: المرونة المعرفية وتم قياسها من خلال اختبار توصيل الدوائر (TMT) لرايتان Reitan سنة 1979(Arango-Lasprilla et al., 2017) ، والذاكرة العاملة وتم قياسها من خلال اختبار إعادة الأرقام من مقياس وكسلر لذكاء الراشدين، لسنة 1939 (لويس مليكة، ومحمد إسماعيل، 1985)، والانتباه وتم قياسه من خلال مقياس شطب الأرقام لسوزان الخولي سنة 1985(من خلال إيمان عبد الحليم، 1997). توصلت الدراسة إلي وجود علاقة موجبة دالة بين عدد سنوات التعليم والذاكرة العاملة، بينما لم يرتبط هذا المؤشر بكل من المرونة المعرفية والانتباه. كما ارتبط الاحتياطي المعرفي إيجابا بالمرونة المعرفية، ولم يرتبط بكل من الذاكرة العاملة والانتباه.

Publication Date

10-1-2024

Included in

Psychology Commons

Share

COinS