•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

التضاد البنيوي وتشكل مفارقة القص دراسة في "مدينة الموت الجميل" لسعيد الكفراوي

اسم الباحث عربي

إلهام عبد العزيز رضوان بدر

Corresponding Author

بدر، إلهام عبد العزيز رضوان

Document Type

Original Study

Subject Area

Language and Literature

Keywords English

problematic, culture, vision, Anthropology

كلمات مفتاحية عربي

المفارقة – القصة القصيرة – سعيد الكفراوي – جيل الستينيات في القصة المصرية

Abstract English

This study attempts to monitor the problematic concept of culture in anthropology due to the nature of the idea and its close connection with the human being, who is usually adaptable to nature and subject to change, difference and development. Thus, the concept of culture is one of the concepts that must have that necessary flexibility. In this regard, the study adopted a theoretical approach to world visions with reliance on field study through focus interviews as a methodological approach. The study has reached several results, the most important of which is that the idea of ​​the problematic concept of culture among the early anthropologists is a flimsy and unreal problem that got in the way of the early scholars. This could be attributed to anthropology being associated with ​​colonialism in Africa in the past and that common view on Africans as primitive, traditional people who live with no organisation or social system, unlike Europeans and Americans. The African anthropologists did not accept or comprehend the nature of life, thought, and culture but only tried to link and compare. The researcher recommends the importance of developing definitions and concepts through the person who gives the word meaning and function.

الملخص العربي

يهدف هذا البحث إلى دراسة المكونات السردية والدلالية لأشكال التضاد وما ينجم عنها من ثنائيات محورية في مجموعة "مدينة الموت الجميل" القصصية، للقاص المصري الراحل سعيد الكفراوي؛ كونها تمثل العمود الفقري – في تصوري- الذي بنيت عليه وأسست الرؤية القصصية في تتابعها، ويمكن للدارس عبر تتبع الثنائيات التي تتجلى هنا، أن يقارن الخط السردي للكتابة في تكونه وأشكال تحوله، ومن ثم القبض على الثوابت المركزية التي تحدد طبيعة العالم السردي في فضائه وزمانه الكلي لدى الكفراوي، وما يمكن أن ينشأ عن ذلك من مقارنات مع مجموعاته الأخر، أو مع كتابة مجايليه من كتاب الستينيات. وتقوم هذه الدارسة على فرضية أساسية ترى أن تلك المجموعة وإن تنوعت قصصها إنما تؤول في التحليل النهائي إلى مجموعة من الثنائيات الضدية الأساسية التي تولد السرد فيها، وأن هذه الثنائيات هي بشكل أو آخر، وجه من وجوه المفارقة بوصفه أسلوبًا مال إليه كتاب القصة في الستينيات ومنهم سعيد الكفراوي. فكانت بمثابة ظاهرة جمالية اقترنت بالسرد القصصي لدى جيل الستينيات أو ما أطلق عليه جيل "الحساسية الجديدة".

Publication Date

10-3-2024

Share

COinS